Gedaan met laden. U bevindt zich op: Veel voorkomende problemen bij het indienen van een startverklaring/EPB-aangifte Problemen met de energieprestatiedatabank

Veel voorkomende problemen bij het indienen van een startverklaring/EPB-aangifte

Voor elk van de onderstaande problemen vindt u een antwoord of werkwijze in de tweede kolom. 

Probleem en werkwijze

ProbleemWerkwijze

In de energieprestatiedatabank is er voor het adres van mijn dossier geen vergunning of melding te vinden. Hoe kan ik de startverklaring indienen?

Het is mogelijk dat een vergunning nog niet in de databank aanwezig is omdat de gemeente of stad de vergunningen nog niet, of niet correct doorstuurde voor die periode.

Wilt u een dossier toevoegen? Zoek dan eerst naar de vergunning.

  • Als het getoonde dossier bij het zoeken naar de vergunning het correcte dossier is, voegt u dit toe door te klikken op het +-teken.
  • Als de gevonden dossiers het juiste dossier niet omvatten, klikt u op ‘Zoeken via EPB-dossiernummer’. Deze optie verschijnt onderaan rechts op uw scherm.
    Als de applicatie op die manier ook niets vindt, dan kunt u een dossier ‘aanmaken’ aan de hand van het EPB-dossiernummer.
    Als u dan met de juiste criteria zoekt bij ‘Mijn EPB-dossiers’, zal u uw dossier vinden.

Op die manier kunt u een project indienen, waarvan er geen vergunning in de databank aanwezig is.

Ik heb een voorlopige startverklaring opgemaakt en wil die indienen. Dat lukt niet. De startverklaring blijft bij de voorlopige staan en komt niet bij de ingediende terecht. Hoe kan ik de startverklaring toch indienen?

Het indienen van de startverklaring werkt met een pop-up-venster. Als standaard op uw computer de pop-ups geblokkeerd worden, zal het indienen niet lukken. Geblokkeerde pop-ups worden gemeld in de statusbalk bovenaan of onderaan. Door de pop-ups toe te laten, kunt u wel de startverklaring indienen. Ga naar ‘Extra’ > ‘Internetopties’ > ‘Privacy’ > ‘Pop-upblokkering’ en vink ‘Pop-ups blokkeren’ uit.

Bij het opladen van mijn epba-bestand in de energieprestatiedatabank, verschijnt de foutboodschap: “Er is een fout opgetreden bij het verwerken van uw bestand, gelieve deze op te volgen”. Wat moet ik nu doen?

U kunt uw fout zelf detecteren door uw aangifte op te volgen. Ga hiervoor in de energieprestatiedatabank naar ‘Aangifte’ > ‘Opvolgen’. Hier staat de fout opgesomd.
Als u hierna in de EPB-software de vermelde fout aanpast, het epba-bestand opnieuw genereert en doorstuurt, zou het deze keer wel moeten lukken om een EPBA-bestand op te laden.

Wat moet ik doen als een straatnaam niet voorkomt in het gebouwen- en adressenregister op de energieprestatiedatabank?

De energieprestatiedatabank maakt gebruik van het gebouwen- en adressenregister. Deze databank is een authentieke bron voor gebouwen en gebouweenheden met de daaraan gekoppelde adressen in Vlaanderen en wordt ter beschikking gesteld door Digitaal Vlaanderen op basis van de straatnamen en de huisnummers die beheerd worden door steden en gemeenten. In deze officiële naamgeving bestaat binnen een gemeente en tussen gemeenten jammer genoeg weinig uniformiteit. Hierdoor kan het voorkomen dat straten met samengestelde woorden, afkortingen, titels, … moeilijk terug te vinden zijn.

Bijvoorbeeld: de Ruelensstraat in Leuven is in het adressen- en gebouwenregister officieel geregistreerd als de Leopold Ruelensstraat en de Onze-Lieve-Vrouwestraat in Zutendaal is officieel geregistreerd als O-.L-.Vrouwestraat.

Tip: het zoeken op de eerste letter van de straatnaam geeft de grootste garantie op het terugvinden van de straat. Als u de straat niet vindt, is het aangewezen om op meerdere manieren naar de straat te zoeken op basis van de eerste letters van de officiële schrijfwijze.

Wat moet ik doen als ik het gebouw of de gebouweenheid met adres niet terugvind?

Wat moet ik doen als de relatie met de gebouweenheid ontbreekt?

In beide gevallen kan u hiervoor terecht bij VEKA via veka@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie). Na controle van uw melding zal de aanpassing (indien noodzakelijk) door VEKA gemeld worden aan de verantwoordelijke van de stad of gemeente. U ontvangt een kopie van de ingediende melding. Overeenkomstig het CRAB-decreet heeft een stad of gemeente 10 dagen de tijd om de melding na te kijken.

Het VEKA heeft als gebruiker van het gebouwen- en adressenregister geen recht om zelf wijzigingen door te voeren.

In de databank staat wel een pdf, maar die pdf is leeg. Als ik die pdf afdruk, zijn de gegevens wel ingevuld. Wat is hier het probleem?

  • Bij Apple-pc’s: meestal werkt Apple met een eigen pdf-readerprogramma. Dat readerprogramma kan het bestand niet juist openen. U lost het probleem op door ‘Acrobat pdf-reader’ te downloaden en het pdf-bestand van de startverklaring met dat pakket te openen.
  • Bij een andere pc: er kunnen ook problemen zijn bij het lezen van het pdf-bestand als u werkt met een oudere versie van Acrobat. De installatie van Acrobat 7.0 of hoger verhelpt dat probleem.
  • Indien het daarmee nog niet is opgelost, probeer dan de .pdf eerst op de harde schijf op te slaan (via rechtermuisklik) en dan via Acrobat Reader te openen vanaf de harde schijf.

Als ik een startverklaring of EPB-aangifte wil opladen, krijg ik de melding dat het bestand een structurele fout bevat.

U stuurt best het EPBS- of EPBA-bestand samen met een printscreens van de foutmelding naar veka@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie). Het VEKA bekijkt het probleem dan verder.

Het komt vaak voor dat bepaalde velden in de software te lang zijn (u hebt bijvoorbeeld ‘Gedelegeerd bestuurder – in de hoedanigheid van ….’ Ingevuld als functie van een persoon) of dat er onrealistische data zijn ingevuld (bijvoorbeeld 07/05/20117 in plaats van 07/05/2017)