Een energiebedrijf vraagt het faillissement aan, wat betekent dat voor de klant?

  • 7 december 2021

Wie klant was bij een energiebedrijf dat failliet verklaard wordt, hoeft zich niet meteen zorgen te maken over de toevoer van elektriciteit en gas. In Vlaanderen is het zo geregeld dat netbeheerder Fluvius de tijdelijke ‘noodleverancier’ wordt van alle getroffen klanten die nog geen nieuw energiecontract konden afsluiten.

Het is wel de bedoeling dat u zo snel mogelijk een nieuw contract afsluit met een andere energieleverancier. De prijs die u bij noodleverancier Fluvius betaalt, is hoger dan het huidige aanbod op de markt.

De V-test® van de VREG vergelijkt alle contracten voor aardgas en elektriciteit, van alle energieleveranciers op de Vlaamse markt. Op basis van uw jaarlijks verbruik kan u snel en eenvoudig berekenen hoeveel u het komende jaar zou betalen als u vandaag een energiecontract afsluit. Vermeld aan uw nieuwe leverancier altijd duidelijk welk specifiek contract u wil. U vindt de contractnaam in de tweede kolom van de resultatentabel van de V-test.

De kans is groot dat de prijs van uw nieuw contract hoger is dan wat u gewoon was. Dat komt omdat de energieprijzen op dit moment veel hoger zijn dan een aantal maanden geleden.

Laat uw nieuwe energieleverancier weten dat u klant was van een leverancier die niet meer kan leveren. Zeg dat u snel wil overstappen. Sluit u in de maand na de uitspraak van het faillissement een nieuw contract af? Dan kan u aan uw nieuwe leverancier vragen om al vanaf de dag van het 2 faillissementsvonnis klant bij hem te worden. Gaat uw nieuwe leverancier daarmee akkoord, dan kan dat met terugwerkende kracht in de achterliggende systemen aangepast worden. Geef in dat geval wel de juiste wisseldatum en wisselmeterstand mee aan uw nieuwe leverancier. U ontvangt dan geen factuur van Fluvius, enkel van uw nieuwe leverancier.

U vindt ook een antwoord op heel wat andere gerelateerde vragen op de website van de VREG.

Published on: 
07-12-2021